spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Tomáš Abaffy 14.4.2011
Hodnoť článok:
0 0

Spoplatnenie internetu: Piano teoreticky fungovať môže, ale prakticky?

Bývalý šéf jedného z najväčších slovenských portálov presvedčil svoju bývalú konkurenciu, aby spoplatnili viac-menej nepodstatné časti svojich portálov s vidinou, že ľudí naučia platiť za exkluzívny obsah.

Bývalý šéf SME.SK Tomáš Bella prichádza na Slovensko s myšlienkou spoplateneného obsahu cez jeho sieť “prémiového obsahu” Piano (www.pianomedia.sk). Služba sľubuje za jedinú platbu okamžitý prístup k prémiovému obsahu na najvýznamnejších webov. Z prvej desiatky najvýznamenjších slovenských webov sú v Piane až dva - SME.sk a Pravda, ani ďalšie portály sa nejak masovo do Piana asi nehlásia.

Najvýznamnejšie slovenské portály a Piano

Rebríček TOP 40 slovenských webov za mesiac február 2011 v RU podľa AIMmonitoru.

Ktoré najvýznamnejšie slovenské weby budú spoplatnené cez systém Piano?

1. Azet.sk Nie je v Piano
2. Zoznam.sk Nie je v Piano
3. SME.sk Názorová sekcia, diskusie (od 4. komentu), inzeráty, primar.sk, PDF archív...
4. Atlas.sk Nie je v Piano
5. Topky.sk Nie je v Piano
6. Aktuality.sk Nie je v Piano
7. Pravda.sk Diskusie, názorová sekcia
8. Čas.sk Nie je v Piano
9. Centrum.sk Nie je v Piano
10. Markiza.sk Nie je v Piano
11. Profesia.sk Nie je v Piano
12. TVnoviny.sk Nie je v Piano
13. Diva.sk Nie je v Piano
14. Porada.sk Nie je v Piano
15. Pluska.sk Nie je v Piano
16. Heuréka.sk Nie je v Piano
17. JOJ.sk Zruší reklamu pred videami
18. Najnakup.sk Nie je v Piano
19. HNonline.sk Komentáre, archív HN, diskusie, poradne...
20. Etrend.sk Spoplatní jednu zo svojich značiek - Mediálne.sk ako celok
21. SuperMusic.sk Nie je v Piano
22. Zdravie.sk Nie je v Piano
23. TV-program.sk Nie je v Piano
24. Pricemania.sk Nie je v Piano
25. Webnoviny.sk Nie je v Piano
26. Žive.sk Nie je v Piano
27. ZZZ.sk Nie je v Piano
28. Rodinka.sk Nie je v Piano
29. Zlatestranky.sk Nie je v Piano
30. Bazar.sk Nie je v Piano
31. BIRDZ.sk Nie je v Piano
32. Najmama.sk Nie je v Piano
33. Autovia.sk Nie je v Piano
34. Autobazar.sk Nie je v Piano
35. Noviny.sk Nie je v Piano
36. Huste.tv Videá aj priame prenosy bez reklamy
37. Funradio.sk Nie je v Piano
38. Zlacené.sk Nie je v Piano
39. Orangeportal.sk Nie je v Piano
40. Expres.sk Nie je v Piano

Do Piano vstupujú ešte Týždeň.sk (52. miesto), DenníkŠport.sk (57. miesto) a dva weby, ktoré svoju návštevnosť radšej nezverejňujú/nemerajú cez AIM. A to je všetko.

Piano bude systém, ktorý prepojí "najväčšie" slovenské weby (viď tabuľka vpravo) a umožní ich "prémiový obsah" (viď tabuľka vpravo) spoplatniť svojim používateľom. Piano chce učiť, že nič na internete nie je zadarmo, chce naučiť, ľudí, že za niektoré veci sa musí platiť, hlavne také, ktoré si na seba nedokážu zarobiť inak, myšlienka samotná nie je zlá, ale...

Najprv, čo to ako má byť vlastne ten klavír?

Piano bude vlastne špeciálna lišta na vrchu príslušných portálov, cez ktorú sa bude musieť človek prihlásiť (a zaplatiť/predĺžiť predplatné) na nejakom webe, aby sa dostal k príslušnému obsahu. Zaplatí jednu sumu 2,90€ na mesiac (čo je cca 35€ ročne/cca 1048,- Sk) na ľubovoľnom webe a získa prístup do všetkých spoplatnených častí všetkých zatiaľ 10 zúčastnených webov (SME, Pravda.sk, HN, JOJ.sk, Huste.sk, Medialne.sk, .Týždeň, DenníkŠport.sk, PC REVUE a niektoré videá na Meeto.sk), a takto bude môcť platiť 2,90€ mesačne. Suma sa samotnému Bellovi zdá nízka, podľa neho by „cena vzhľadom na množstvo zaradeného obsahu mala byť skutočne vyššia”, zatiaľ sa však zvyšovať nebude. Web na ktorom ste si predplatné kúpili dostane 30% z vašej platby, zvyšok sa rozdelí medzi prevádzkovateľa systému a všetky zúčastnené weby (pričom tam sa bude prizerať na to, na ktorom ste strávili viac minút v danom mesiaci).

Príklad: Ak si zaplatíte prístup napríklad na Mediálne.sk, tak 30% zo zisku pôjde prevádzkovateľovi Mediálne.sk, Piano Lištu však budete vidieť na všetkých ďalších weboch, ak potom otvoríte týždeň.sk časť vašich peňazí pôjde tam, niekto z vašich známych vám pošle link na názorový článok na Pravde, či nejakú vtipnú diskusiu na SME, a časť z vašej platby pôjde aj týmto serverom, tá časť sa rozdelí pomerným spôsobom, čiže čím viac času strávite napr. na SME.sk, tak tým väčšia časť pôjde danému serveru - možno za istých okolností aj viac, ako tomu serveru, kde ste si členstvo kúpili.

Prečo spoplatniť?

Bella pred pár týždňami v SME obhajoval systém Piano, argumentuje tým, „že slovenské weby si nemôžu (finančne) dovoliť kvalitnejší obsah”, lebo náš trh reklamne nestačí „slovenské stránky nemajú na rozdiel od Facebooku základňu stámiliónov používateľov, ktorá by prinášala tučné reklamné príjmy”, zabúda však dodávať, že slovenské stránky nepotrebujú také tučné zisky ako svetové stránky so stámiliónmi používateľov, slovenské stránky môžu fungovať na tisíc krát niekedy aj milión krát menších nákladoch.

Ako pozitívny príklad uvádzajú anglické The Times

Britský denník TheTimes.co.uk (nie New York Times) je spoplatnený celý (teda všetky články, hlavnú stránku si v pohode otvoríte), je to seriózny web seriózneho denníka, ktorý vychádza od roku 1785 (226 rokov!!!) a ktorý má vo Veľkej Británií celkom dobré meno. Po spoplatnení klesla návštevnosť webu z niekoľkých miliónov návštevníkov na oveľa oveľa menšie číslo. Internetové predplatné si zaplatilo 79 tisíc internetových návštevníkov. Pri pohľade na tie čísla to môže pripadať ako strašný prepadák. Z miliónov návštevníkov, ktorým sa mohla predávať reklama, padnúť na ani nie sto tisíc, čo platia... Možno sa mnohí z vás zasmejú, že aký trapas. Ale vraj tržby z reklám boli oveľa menšie, ako tržby z predaja predplatného, čiže paradoxne web si polepšil. Masová návštevnosť nemusí znamenať, že zarobí viac. Napríklad, to, že nejaký web napr. SME.sk má návštevnosť 1,4 milióna ľudí neznamená, že zarába milióny na reklame, áno istotne predáva celkom dosť reklamy, ale či to stačí na chod webu, na jeho prevádzku, servery, redakciu je otázne, teoreticky sa pokojne môže stať, že ak by sa celé SME.sk spoplatnilo podľa vzoru TheTimes.co.uk a nech si napríklad 50 tisíc ľudí zaplatí mesačné členstvo, ono to teoreticky môže vyniesť redakcií oveľa viac peňazí (a zároveň jemne znížiť náklady na chod množstva serverov). Pád návštevnosti nemusí znamenať pád tržieb. Toto urobil anglický TheTimes.co.uk a vyšlo mu to, ale vyšlo by to niekomu na Slovensku?

Čo je prémiový obsah?

Podľa posledných prieskumov, ktoré si objednal tipujem niekto práve kvôli Pianu, tretina Slovákov je ochotná platiť za exkluzívny obsah. Vlastne aj ja som ochotný platiť za exkluzívny obsah, keby sa mňa spýtali v prieskume, či som ochotný zaplatiť za exkluzívny obsah, tak prečo nie. Ale neviem, či na Slovensku existuje exkluzívny obsah, za ktorý by som bol ochotný platiť. A ja si prémiový obsah aj platím. Platím si HBO, sú tam celkom dobré filmy, sú tam skôr ako na iných televíziach, mám k tomu HBO on demand, pustím si film kedy chcem. To je dobrý prémiový obsah. Ale neviem si predstaviť, že by som platil mesačný poplatok za TA3, aj keby bola v HD kvalite, všetky správy vysielala o hodinu skôr ako všetky ostatné televízie a pravdepodobne ani keby mala kvalitnejších analytikov. Samozrejme je to vecou preferencií, nebojím sa, že by ľudia apriori odmietli platiť za služby, ktoré majú radi, ktoré majú pre nich pridanú hodnotu a služby, ktoré nevedia nahradiť.
Preto desiatky tisíc Britov nemajú problém zaplatiť za relatívne kvalitný a seriózny obsah z TheTimes.co.uk, ten obsah však TheTimes.co.uk produkoval dlhodobo a ľudia videli, že je kvalitný.

Bella však vidí opačnú cestu, sľubuje, že sa obsah zlepší, ale najprv treba platiť za to, čo je dnes (a čo sám považuje za nie veľmi kvalitné, lebo na to nie sú peniaze) - „bez toho, aby sa čitatelia začali priamo podieľať na nákladoch na výrobu obsahu, zvyšovanie jeho kvality nie je možné”, podobne to vidí aj jeho nástupca v SME Tomáš Ulej, lebo verí, že sa zvýši kvalita diskusií, ak ľudia za štvrtý komentár v danom dni budú musieť platiť „najaktívnejšia tretina (diskutujúcich) si môže priplatiť alebo znížiť počet príspevkov, čo by malo zvýšiť kvalitu diskusií”. A to je ten slovenský problém - sľuby - zaplatťe a my to možno potom niekedy neskôr zlepšíme, alebo ono sa to možno neskôr zlepší, asi...

Zaplatili by ste si napríklad HBO, ak ponúka lepšie filmy a kinohity krátko potom, čo boli v kinách? Niektorí áno, ak majú radi filmy, niektorí nie. Podstatné je, aby tých čo naozaj zaplatia bolo dosť, potom biznis bude fungovať a funguje - HBO funguje desiatky rokov a rozšírilo sa do mnohých krajín. Ale zaplatili by ste za HBO mesačný poplatok, ak by ponúkalo to isté (a nekvalitné), čo je inde zadarmo len preto, že by vám HBO sľúbilo, že ak zaplatíte, potom sa pokúsi zvýšiť kvalitu, ale najprv treba zaplatiť? Ak by neponúkli kvalitu hneď, tak by sme dnes o žiadnom HBO ani nechyrovali, lebo by skrachovalo už dávno pred rokmi.

Prečo by Slováci, ako jediní na svete, mali platiť za niečo, čo nie je kvalitné? Čo najprv podľa samotného autora myšlienky spoplatnenia musia čitatelia najskôr zaplatiť, a až potom sa to stane kvalitným: Bez toho, aby sa čitatelia začali priamo podieľať na nákladoch na výrobu obsahu, zvyšovanie jeho kvality nie je možné.

Neprémiový prémiový obsah?

Prečo mám pocit, že na Slovensku sa snažia zaviesť platby za prémiový obsah ľudia, ktorí si asi sami nikdy nekupovali nič prémiové. Kto vôbec prišiel s myšlienkou spoplatnenia diskusií (ktoré spustia SME, Pravda, HNonline, Týždeň...), odhliadnúc od toho, že na spravodajských weboch diskutuje pod článkami minimum ľudí (pol percenta alebo nech je to aj percento návštevníkov). Prečo sa viaceré weby snažia spoplatniť okrajové funkcie svojho webu, ktoré netvoria obsah a kvôli ktorým tam vlastne väčšina ľudí nechodí?
Je to fakt ich samotná nedôvera v systém? Prečo nikto so zúčastnených nehľadá spôsob ako zlepšiť svoj web, prípadne ako pridať tak zaujímavý obsah, alebo službu za ktorú by si ľudia boli ochotní priplatiť? To je totiž premium obsah. Premium obsah je niečo navyše, niečo prémiové, niečo špeciálne, niečo exkluzívne. Kto mal vôbec nápad spoplatniť okrajové služby a tváriť sa, že spoplatnenie okrajových oblastí, ktoré používa minimum ľudí (z hladiska celého webu) má spôsobiť, že hlavný produkt webu (ktorý spoplatnený nie je) sa má kvalitatívne zlepšovať? Alebo inak sa spýtam, prečo, ak sa má skvalitniť obsah spravodajstva, má za to platiť 10% z tých 0,5% návštevníkov, ktorí na tom webe diskutujú? Čo keď tí diskutujúci ani nemajú záujem o lepšie články, len si chcú zanadávať na koalíciu/opozíciu?

Z tohto pohľadu mi pripadá absolútne smiešna Bellova argumentácia z online rozhovoru s čitateľmi HN v ktorej písal: „Čo sa týka duchu internetu - často sa zabúda, že v "information wants to be free" to je "free as in freedom, not free as in beer". Absolútna väčšina informácií na slovenskom webe aj na zapojených médiách zostane naďalej zadarmo, ale určitý typ obsahu, ktorý je najdrahší na výrobu, sa jednoducho z iného zdroja nedá zaplatiť, ak naň neprispejú priamo čitatelia. Ak sú médiá pred dilemou, či ten obsah vôbec nevyrábať, alebo si zaň vypýtať aspoň symbolický poplatok, tak nemyslím, že by bol svet na tom lepšie, ak by sa rozhodli to jednoducho zabaliť a produkovať len veci pre masy, ktoré sú najlacnejšie a netreba nad nimi ani príliš rozmýšľať.”.
V tomto kontexte naozaj nechápem prečo SME spoplatňuje veci ako komentáre, prelistovanie si PDF-ka papierového vydania, diskutovanie (od 4.komentára v daný deň), chronologický výcuc správ (ktoré sú samé o sebe nespoplatenené), či pridávanie inzerátov... Je to naozaj ten určitý typ obsahu, ktorý je najdrahší na výrobu a jednoducho sa z iného zdroja nedá zaplatiť, ak naň neprispejú priamo čitatelia?

Týždeň a Medialne.sk

Najzaujímavejším v celom Piane je asi účasť Týždňa a Mediálne.sk, ktoré pri istom prižmúrení oka majú k prémiovému obsahu najbližšie zo všetkých zúčastnených. Mediálne.sk je úzko profilované a prináša relatívne exkluzívny obsah, ktorý inde nie je. Týždeň dlhodobo patrí k najkvalitnejším spoločensko-politickým týždenníkom, i keď ľavicový volič ho za premium určite považovať nebude. Tieto dva weby majú potenciál spoplatniť sa ako premiový content.
Otázkou však je, či je na trhu dostatočný počet ľudí, ktorí budú ochotní za to platiť, ale predpokladám, že ich inzertné prijímy nestačia na pokrytie prevádzky a primeraný zisk, tak asi je pre nich jediným logickým krokom vyskúšať alternatívnu možnosť, ktorá buď výjde alebo nie. Len nechápem, prečo, keď už majú kvalitný obsah, tak prečo si nespravia vlastný systém na spoplatnenie obsahu, kde by miesto 30% mali 100% zisku? Mohli by zvyšovať/znižovať cenu podľa atraktívnosti/predajnosti, pridávať služby, dávať akcie...

Ako podľa mňa dopadne Piano?

Väčšina zúčastnených webov spoplatňuje svoje okrajové rubriky, čiže pravdepodobne na poklese návštevnosti nepocitia absolútne nič, možno im teoreticky návštevnosť narastie (ale nie kvôli spoplatneniu samotnému, ale napríklad kvôli majstrovstvám sveta v hokeji).
Isté percento diskutujúcich (ktorí tvoria nepatrné percento návštevnosti webov) si niečo zaplatí, či to budú stovky ľudí alebo tisíce ľudí je naozaj relatívne. Najväčšie percento návštevníkov pravdepodobne zaplatí za Týždeň.sk a Mediálne.sk, títo "týždňaci a mediálnici" budú pochopiteľne ďalej chodiť aspoň raz za čas na SME, Pravdu, HNky, niektorí z nich si občas pozrú niečo na JOJ.sk, a tieto veľké weby dostanú pravdepodobne relatívne významnú časť peňazí, ktoré ľudia zaplatili cez Týždeň a Mediálne (vtipné by bolo, ak by napr. SME, Pravda a HNky dostali viac z peňazí od čitateľov Týždňa a Mediálne, ako samotný Týždeň a Mediálne), ale to sa pravdepodobne nikdy nedozvieme. A potom je tam DenníkŠport, ktorý má úplne inú cieľovku, a viac menej ponúka to, čo SME a Pravda ponúkajú a budú ponúkať zadarmo. Tipujem, že ten z toho vypadne ako prvý. Prajem im, aby sa im aspoň náklady na implementáciu (lebo aj tí programátori, čo to musia urobiť, niečo stoja) vrátili. Ak aj nie hneď, tak aspoň za pár rokov:) (to je vtip)

Som vážne zvedavý, ako sa táto "malá revolúcia" na slovenskom internete zmení náš internet, a či vôbec. Len dúfam v jednu vec, že to nebude až také fiasko, ktoré by v budúcnosti skomplikovalo spoplatniť komukoľvek (možno aj naozaj kvalitný) prémiový obsah.

Schválne, myslíte si, že tento článok je premiový?

Tento článok je môj názor, snažil som sa v ňom zanalyzovať trh, napísať svoj pohľad, v internetovom svete sa pohybujem veľa rokov, založil som zopár projektov, viem ako "zarábajú" mnohé projekty na Slovensku, keďže odborná diskusia o tejto téme u nás veľmi neprebieha, tak som chcel prispieť aspoň trochu.

Prémiový obsah ako taký je dobrá cesta, len mám pocit, že z pôvodne dobrej myšlienky Piana, sa stalo niečo, čo je trochu pravým opakom, toho ako sa to pôvodne myslelo. A čo si myslíte vy? Tipujem, že 80% z vás má Facebook, tak komentujte a diskutujte... Všetky názory sú vítané.

* * *

Vyberáte si?

Ak sa vám tento článok páči, dajte nám hlas na vybrali.sme.sk, síce nás asi na titulku nepustia, ale za skúšku nič nedáme.

Zajtra.sk neplánuje spoplatniť svoj obsah cez Piano.
Tomáš Abaffy Tomáš Abaffy

Som zakladateľ či spolutvorca webov ako Zajtra.sk, Mediálne.sk, BIRDZ, Varecha.sk, rád rozbieham weby od nuly...
Nájdeš ma na Twitteri, FB, BIRDZi či v mojej firme. Teším sa, keď sa ozveš! :)


Hodnoť článok:
0 0

80 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Miloš Frtús 23.3.2014 07:43:36
"Nič nie je zadarmo" Ved prave preto si obsah myslienkovych procesov treba spisat zbehnut do tlaciarne nechat vytlacit a predavat za peniaze :) Ale ist s tym na web a potom zobrat peniaze je vychcanost :D
0 0 Neo 5.4.2012 10:55:24
@Milos
to fakt netusim :D
0 0 Miloš 28.3.2012 23:20:04
A to načo komentujem starý článok?
0 0 Miloš 28.3.2012 23:08:12
Môj názor na Piano je taký, že aj keby išlo do mínusu, tak ho nezastavia, lebo by to bolo totálne fiasko. Takto aspoň zamlčujú pravdu, keďže nechcú prezradiť, že Piano im dokopy nič nezarába (keby to zarábalo ťažké peniaze, určite by sa tým chválili).

Článok nie je prémiový. O tomto by ľudia mali vedieť, nech vidia na aké sprostosti by vyhodili peniaze. A platiť Piano len za to, aby si človek mohol prečítať článok proti Pianu, to by bol hriech. ;-)

Ale čo sa mediálne.sk týka, tí ma sklamali, ponúkal som im emailovú komunikáciu s Radou pre reklamu, že aký je u nich bordel a ani mi neodpísali. Kľudne by som to vystavil sem do článku, len škoda, že zajtra.sk sa zameriava na niečo úplne iné.
0 0 Miloš 28.3.2012 22:49:00
Článok som len prebehol, prečítam neskôr, ale vidím na prvý pohľad, že s ním súhlasím. Už len to je podozrivé (možno je to aj v článku spomenuté), že weby nechcú zverejniť, koľko ľudí platí. Zrejme by ich to zahanbilo. A niekde som nedávno čítal, že z Piána zarobia približne toľko, čo by zarobili z bannerov.

Ďalšia vec je, že načo platiť za niečo, čo Google nájde na inej stránke zadarmo. To som dodnes nepochopil. Veľkým príkladom je Sme s časťou Natankuj.sk, kde spoplatnili všetko, napr., aj prehľad cien benzínov. V tej chvíli som si povedal, že načo im budem pomáhať aktualizovať zadarmo databázu, keď mám ešte za to platiť. Dlhé mesiace som ani ceny benzínov už nepozeral, keďže som tam objavil len odkaz na Piano. Nedávno som sa tam nejak preklikol a pozerám, že v Piane sú prvé 3 najnižšie ceny. Ľudia zrejme nemajú záujem platiť za niečo, čo zadarmo aktualizovali. Takže aký je výsledok? Slováci nie sú sprostí národ a 2x si rozmyslia, za akú sprostosť zaplatia.
0 0 Peter Manitoo Turányi (fb) 14.6.2011 00:00:00
Tento článok môžem označiť za prémiový, a to vďaka tomu, že som si ho prečítal. Keby bol spoplatnený ako prémiový tak by som sa to zrejme nedozvedel. :)
0 0 Ondrej Mičuda (fb) 9.6.2011 00:00:00
Ale na druhej strane, aby som len nekritizoval ludi, co sa nieco snazia zmenit, tak thum up za snahu a budem im drzat palce, aby to bolo ku prospechu citatelov ako aj samotnych medii...
0 0 Ondrej Mičuda (fb) 9.6.2011 00:00:00
Opat klasicka choroba nasej spolocnosti... spoplatnovat nekvalitne sluzby.. ale kedze su ludia zvyknuti platit za plesnive maso alebo zhnitu zeleninu z hypermarketov, tak preco neplatit aj za "lacny obsah webu"... ziadny tlak na kvalitu (ved najvacsi uspech na nemenovanej televizii dosahovala nedavno kleopatra z turca :) ), tak preco by sa poskytovatelia tychto sluzieb mali na zaciatku zapodievat kvalitou.. a ak aj postupne ludia zacnu vnimat, ze platia za nieco, co kvalitne nie je, jednoducho tvorcovia niekde nieco nove okopiruju a budu nadalej tvrdit, ze za vsetko, najma nekvalitne, sa plati...
Ja radsej budem citat weby (a prip. aj platit), kde sa okrem ideologie a prepisovanych agenturnych sprav s chybami v preklade alebo gramatike, aj nieco uzitocne dozviem...
0 0 Stanislava Kleimanová (fb) 18.5.2011 00:00:00
Vyborny clanok... Ale myslim, ze konkretne pri hodnoteni Medialne si sa trochu sekol (relativne exkluzivny obsah a potencial). Praveze sa mi zda, ze po spoplatneni tam "chcip pes". Ked si pozrieme len dnesok - vydali sice sedem sprav, ale akych - o spojeni microsoftu so skypom, o tom, ze v cannes vyhlasili ikeu inzerentom roka ci o tom, ze serial smallville v amerike skoncil. Nic z nasich "vod" a exkluzivne uz vobec nie. To, ze Krausa nahradi v CS talent Dejdar, alebo ze Mastalir bude ucinkovat v jojkarskom sitcome sa dozvieme aj od danych televizii. Nehovoriac o tom, ze v sekcii "vase fora" sa to tiez nejak nehybe a tych pat "najnovsich" for tam svieti uz minimalne dva tyzdne. Proste nie je tam ziaden nadstandard! Skoda. Rada som tu stranku citavala, ale myslim, ze takymto cinom sa skor ci neskôr pochovaju...
0 0 Francisco Ibanez (fb) 5.5.2011 00:00:00
Niektoré České noviny uverejnili článok: "Slováci spoplatnili...." Tak slováci nie, iba niektorí mediálni nenažranci prostredníctvpm programu PIANO. A aký bude dôsledok? Ser iem na také noviny v ktorých sa dočítam iba keď zaplatím navyše. Platím už za internet. Je to zásah do slobody internetu. Je otázne či majiteľ internetovej stránky má niečo také podporovať, nebolo by lepšie internet zastávať a takých šialencov vylúčiť zo spoločnosti normálnych ľudí?? Budem hľadať iné a už vôbec ma nenapadne ich kupovať v trafike. Ak chcú zarobiť nech noviny predávajú za 4 eura za kus. Je veľa ľudí ktorí si ich kúpia. (možno).
0 0 Vincenzo Pavarotti (fb) 3.5.2011 00:00:00
Spamätaj sa. Ty tvrdíš že si zaslúžia naše peniaze za to svoje prepisovanie a preberanie? Ešte nijaký slovensky novinár nebol osobne v postihnutých regiónoch a to nehovorím len o slovenských novinároch. Tu si pozri ako sa robí spravodajstvo z Afganistanu či už americkými, slovenskými atď. novinármi zo štvor hviezdičkového hotela. Takýto informačný agenti vládnucej triedy nestoja za oslovenie novinár.Pozrite si toto video od novinára nemeckej spoločnosti ARD-ZDF.

Christoph Hörstel - Odešel jsem z ARD = ZDF, protože už jsem dále nechtěl lhát

http://vimeo.com/21563166
0 0 Tomas Bella (fb) 2.5.2011 00:00:00
Peter, médiá to nasadzujú postupne podľa svojich technických kapacít, riešenie má každý rovnaké, len niektorí ešte riešia druhú časť a sifrovanie. Netreba sa obávať :) Napríklad medialne.sk už ale určite nie je takto dostupné.
0 0 Peter Fekete (fb) 1.5.2011 00:00:00
Piano nefunguje ako má, respektíve, ako by malo: stačí si v nastaveniach prehliadača vypnúť javascript a väčšina služieb je plne dostupná

Dostupné služby:

Medialne.sk - komplet články zo všetkých sekcií, po vypnutí javascriptu sú plne dostupné.
Pcrevue.sk - Recenzie a Produkty, plne dostupné, javascript ešte zapnutý.
Hnonline.sk - Komentáre, Archív, Prečo nie, Poradňa, plne dostupné, javascript zapnutý.
DennikSport.sk - Archiv, plne dostupný, javascript zapnutý.

Nedostupné služby:

Sme.sk - všetky spoplatnené služby sú bloknuté ajpri vypnutom javascripte.
Pravda.sk - Názory sú bloknuté aj pri vypnutom javascripte.
0 0 Tomas Abaffy (fb) 23.4.2011 00:00:00
Ďakujem tým čo mi poslali (3x jeden cent) alebo aj tým čo mi poslali 10 Euro, ďakujem všetkým. Musím zriešiť pokračovanie...
0 0 Marek Hrebík (fb) 21.4.2011 00:00:00
Švihnuté! Človek aby za všetko platil. Zachvíľu si budeme musieť platiť aj za to, že vyjdeme na ulicu.
0 0 Tomas Slaninka (fb) 19.4.2011 00:00:00
Vsetkym ktorym ide o web bez reklamy - ad-block plus, ludia, neplatte tri eura tym darmozracom - adblock plus. a weby idu bez reklamy. A VSETKY!!!
0 0 Blanka Laukova (fb) 18.4.2011 00:00:00
Bajne diskusie. Ja konkretne "chodim" na sme.sk prave kvoli tym diskusiam. Predieram sa tou kopou hnoja a som vdacna za kazde dalsie info k doplneniu obsahu clanku. Tak sa vlastne prostrednictvom diskusii dokliknem aj na pravdu.sk, medialne.sk... atd.
Je asi iluzorne, ze spoplatnenim sa odstrani ten udajny hnoj.. Nechcem si tipnut, kolko diskuterov zaplati 2,90 za to, aby mohli do diskusie prispiet jednoduchou vetou: " Aha, tu (na tyzden.sk, zajtra.sk ai.) sa o tom pise tiez, a mozno aj lepsie".
Presne takymto sposobom som sa vlastne dostala aj sem. Ba aj zaplatila :))
0 0 Roderik Plevka (fb) 18.4.2011 00:00:00
Ti ludia, co maju peniaze na piano, nebudu mat cas a chut niekde nieco klikat, 99% ostatnych, co ma cas, na to peniaze nema a neda. BTW: Implementacia diskusii na SME je vysmechom skupiny ludi, ktora stala a podporovala SME od zaciatku a Bella je clovek, co zrejme nikdy nic z toho nepochopil. Orwellov 1984 povazuje zrejme za implementacny manual :-) Piano je jasny Fail, lebo tych 2000 ludi, co si to zaplati, to jednoducho neuzivi.
0 0 Erika Bačová (fb) 17.4.2011 00:00:00
mne tie 3 eura urcite stoja za to, aby na mna nevyskakovala reklama na tyzdni, hustom a jojke
0 0 Ivan Zary (fb) 17.4.2011 00:00:00
Uvidíme, hovorí zaspávajúci...:-)))
Zajtra.sk > > Spoplatnenie internetu: Piano teoreticky fungovať môže, ale prakticky?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama